Coaching

A coaching egy angol kifejezés, amely az 1980-as évek elején a sportból került át az üzleti életbe.

A coaching a coach, azaz az edző és a játékosai együttműködési folyamata. Az üzleti értelemben vett coach igyekszik ügyfeleit személyi edzőként terelgetni a probléma megoldása felé. A coaching tehát egy folyamat, amely során egy adott problémán dolgozunk. Gyakorlatilag bármilyen probléma megoldásában segítséget nyújthat; munkahelyvállalástól kezdve a párkapcsolati problémákig.
A coach egy olyan fejlődést támogató szakember, aki tükröt tart ügyfelei elé és ahelyett, hogy tanácsokkal látná el kliensét kérdéseivel, technikáival rátereli a megoldás ösvényére. A folyamat során az ügyfél új ismeretekre tesz szert, elmélyíti tudását, fejleszti kreativitását, munkavégzése, eredményessége fokozódik, és mindezek következtében javul életminősége.
Minden alkalommal az ügyfél határozza meg a beszélgetés fókuszát, a coach pedig figyelmesen hallgatja, majd elindítja kliensét a megoldás felé vezető úton.
A coaching nem terápia. A terápia a pszichés problémákkal foglalkozik, általában a múltra helyezi a hangsúlyt és a „miértek” érdeklik. A coaching, ezzel szemben egy előre irányuló folyamat, amely egy egészséges, teljes személyiséget tekint ügyfélnek, akinek az életében apróbb problémák várnak megoldásra. A coaching a „miértek” helyett a „hogyanra” összpontosít.

Alapvető különbség terápia és coaching között:

Terápia (Miért?)

A terápia középpontjában az ügyfél személyisége áll. A múltban keresi a választ a lelki sérülés, vagy funkciózavar kialakulására és arra, hogyan hat mindez a személy jelenlegi érzelmi életére, viselkedésére. A fókuszban a páciens múltbeli élményei és viselkedésmintái állnak. A cél a lelki sérülés, trauma okozta sebek gyógyítása, viselkedésváltozás, vagy a konfliktusok feloldása a személy kapcsolataiban.            A terápia eredménye a páciens életminőségének javulása.

Coaching (Hogyan?)

A coaching a jelenre és a jövőre koncentrál. A coachingnak nem az a célja, hogy feltárja az ügyfél személyiségét, hanem az, hogy ösztönözze és támogassa az ügyfél személyes és szakmai fejlődését. A coach és kliense olyan stratégiát és akciótervet dolgoz ki közösen, amelynek segítségével az ügyfél maga éri el a kitűzött célokat. A figyelem központjában az ügyfél tanulása és fejlődése áll, amelyet az önként vállalt feladatok és határidők betartása, nyomon követése révén érhet el. A változás, fejlődés eredménye a kitűzött cél megvalósítása, ezáltal pedig a kliens életminőségének javulása.

Kérdésed van? Vedd fel velem a kapcsolatot!

15 + 14 =